آلبوم معمای هستی - استاد شجریان - استاد لطفی - عبدالنقی افشارنیا - همایون شجریان
معمای هستی
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
حضرت لسانالغیب در سپهر ادب و فرهنگ ایرانی جایگاهی بس والا دارد و معمولا خوانندگان و موسیقیدانان نیز همگی متاثر از غزلها و اشعار عارفانه اویند. جناب شجریان نیز از این قاعده مستثنی نیست و سهم اشعار حافظ در مجموعه آثار ایشان از مابقی اشعار شعرا بیشتر است و فاصله ای معنیدار دارد.
امروز غزلی از حضرتش را تقدیمتان میکنم که آقای شجریان در کنسرت سال ۱۳۷۶ در دستگاه شور اجرا و در آلبوم معمای هستی عرضه کرده است:
زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
در حق ما هرچه گوید، جای هیچ اکراه نیست
در طریقت هرچه پیش سالک آید، خیر اوست
در صراط مستقیم ای دل، کسی گمراه نیست **
تا چه بازی رخ نماید، بیدقی خواهیم راند
عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست
چیست این سقف بلند ساده بسیار نقش
زین معما هیچ دانا در جهان آگاه نیست
این چه استغناست یا رب، وین چه قادر حکمت است
کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست
صاحب دیوان ما گویی نمیداند حساب
کاندرین طغرا نشان حسبه للله نیست **
هر که خواهد گو بیا و هر چه خواهد گو، بگو
کبر و ناز و حاجب و دربان، بدین درگاه نیست **
بر در میخانه رفتن، کار یکرنگان بود
خود فروشان را به کوی می فروشان، راه نیست **
هر چه هست از قامت ناساز بیاندام ماست
ورنه تشریف تو بر بالای کس، کوتاه نیست
بنده پیر خراباتم که لطفش دائم است
ورنه لطف شیخ و زاهد، گاه هست و گاه نیست
حافظ ار بر صدر ننشیند ز عالی مشربی است
عاشق دردیکش اندر بند مال و جاه نیست **
** این ابیات در آواز نیامده است.
هنرمندان
- خواننده: محمدرضا شجریان
- نی: عبدالنقی افشارنیا
- تنبک: همایون شجریان
- سه تار: محمدرضالطفی
- شعر از حافظ، سایر شاعران ناشناسند (تصنیفهای قدیمی)
- صدابردار: ایرج حقیقی
- طرح: مژگان شجریان
فهرست
- ساز و آواز: غزل حافظ
- تصنیف پرند شوشتری (آهنگ قدیمی)
- سازوآواز غزل حافظ
- تصنیف نگار (آهنگ قدیمی)
- ساز و آواز: غزل حافظ
- تصنیف چشم مست (آهنگ قدیمی)
- تصنیف ضربی پای لنگ (آهنگ قدیمی)
پیش درآمد شور |
.1 |
تکنوازی |
.2 |
چهارمضراب |
.3 |
(ساز و آواز (شور، رضوی، حجاز، دوبیتی |
.4 |
تصنیف - پرند شوشتری |
.5 |
(تکنوازی - چهارمضرب (سلمک |
.6 |
ساز و آواز - قراچه - رضوی |
.7 |
تصنیف - نگار |
.8 |
(نی (دشتی |
.9 |
قطعه ضربی ـ دشتی |
.10 |
(ساز و آواز (مثنوی دشتی |
.11 |
تصنیف چشم مست |
.12 |
تصنیف پای لنگ |
.13 |
(درآمد شور)
|
مرا میبینی و هر دم زیادت میکنی دردم
|
مرا میبینی و هر دم زیادت میکنی دردم
|
تو را میبینم و میلم زیادت میشود هر دم |
(جمله اول رضوی)
|
به سامانم نمیپرسی نمیدانم چه سر داری
|
به درمانم نمیکوشی نمیدانی مگر دردم |
نمیدانی مگر دردم |
(جمله دوم رضوی)
|
نه راه است این که بگذاری مرا بر خاک و بگریزی
|
نه راه است این که بگذاری مرا بر خاک و بگریزی
|
و بگریزی
|
گذاری آر و بازم پرس |
گذاری آر و بازم پرس تا خاک رهت گردم |
(جمله سوم رضوی)
|
ندارم دستت از دامن
|
ندارم دستت از دامن بجز در خاک آن دم هم
|
که بر خاکم روان گردی بگیرد دامنت گردم |
که بر خاکم روان گردی بگیرد دامنت گردم |
(حجاز)
|
فرو رفت از غم عشقت دَمَم دم میدمی تا کی
|
دم میدمی تا کی
|
فرو رفت از غم عشقت دَمَم دم میدمی تا کی
|
دِمار از من برآوردی |
برآوردی |
برآوردی |
نمیگویی برآوردم |
(رضوی)
|
به سامانم نمیپرسی نمیدانم چه سر داری
|
به درمانم نمیکوشی نمیدانی مگر دردم |
نمیدانی مگر دردم |
-
۱ |
مرا میبینی و هر دم زیادت میکنی دردم |
تو را میبینم و میلم زیادت میشود هر دم | |
۲ |
به سامانم نمیپرسی نمیدانم چه سر داری |
به درمانم نمیکوشی نمیدانی مگر دردم | |
۳ |
نه راه است این که بگذاری مرا بر خاک و بگریزی |
گذاری آر و بازم پرس تا خاک رهت گردم | |
۴ |
ندارم دستت از دامن بجز در خاک و آن دم هم |
که بر خاکم روان گردی به گرد دامنت گردم | |
۵ |
فرورفت از غم عشقت دمم دم میدهی تا کی |
دمار از من برآوردی نمیگویی برآوردم | |
۶ |
شبی دل را به تاریکی ز زلفت باز میجستم |
رخت میدیدم و جامی هلالی باز میخوردم | |
۷ |
کشیدم در برت ناگاه و شد در تاب گیسویت |
نهادم بر لبت لب را و جان و دل فدا کردم | |
۸ |
تو خوش میباش با حافظ برو گو خصم جان میده |
چو گرمی از تو میبینم چه باک از خصم دم سردم |
چشم مست
| ||||
تصنیف شور |
||||
به تیغم گر زنی |
به تیغم گر زنی |
|||
دستت نگیرم |
ماه من |
|||
ای سرو بلند بالا |
رویت را به ما بنما |
|||
و گر تیرم زنی |
و گر تیرم زنی |
|||
منت پذیرم |
ماه من |
|||
ای سرو بلند بالا |
رویت را به ما بنما |
|||
بنازم چشم مستت را |
نبینم من شکستت را |
|||
چو مستم کردهای |
چو مستم کردهای |
|||
مستورُ منشین |
ماه من |
|||
ای سرو بلند بالا |
رویت را به ما بنما |
|||
چو نوشم دادهای |
چو نوشم دادهای |
|||
زهرم منوشان |
ماه من |
|||
ای سرو بلند بالا |
رویت را به ما بنما |
|||
بنازم چشم مستت را |
نبینم من شکستت را |
|||
های های های های |
دل تنگ من |
|||
های های های های |
دل تنگ من |
|||
پیش دوست پیش دوست |
شده ننگ من |
|||
ره کجاست جانم ره کجاست |
پای لنگ من |
|||
ره کجاست ره کجاست |
پای لنگ من |
|||
های های های های |
دل تنگ من |
|||
پیش دوست پیش دوست |
شده ننگ من |
|||
ره کجاست جانم ره کجاست |
پای لنگ من |
|||
ره کجاست ره کجاست |
پای لنگ من |
*: شعر تصنیف با استفاده از اشعار سعدی ساخته شده
**: روایت عبدالله دوامی در دشتی از شعر این تصنیف: «به تیغم گر کُشد/ به تیغم گر کُشد/ دستش نگیرم/ جان من/ ای سرو بلند بالا/ رویت را به ما بنما/ و گر تیغم زند/ و گر تیغم زند/ منت پذیرم/ جان من/ ای سرو بلند بالا/ رویت را به ما بنما/من اسیر آن زلف و خالم/ آشفتهی شبهای وصالم/ ولله به خدا/ من مایل تو/ تو منکر من/یک شب بیاییُ منزل ما/ روشن نماییُ محفل ما/ داد وای/ جان داد/ ای جان من/ ای سرو بلند بالا/ رویت را به ما بنما»
دانلود آلبوم معمای هستی از لینکهای زیر
دانلود کل آلبوم معمای هستی در یک فایل زیپ شده
http://www.4shared.com/file/gfnZ2zHz/Moammayeh_Hasti.html
زندگينامه عبدالنقي افشارنيا
عبدالنقي افشارنيا متولد ۱/۶/۱۳۳۰ از ۱۲ سالگي بطور خودآموخته به نوازندگي پرداخته ، دراركسترهاي وزارت فرهنگ و هنر ازسال 1352 و گروههاي مختلف به نوازندگي مشغول بوده ، فارغ التحصيل رشتهي موسيقي ازدانشكدهي هنرهاي زيبا و نوازنده درگروه شيدا وعارف و اجراي كنسرت ها درداخل وخارج ازكشور و از آثار او مي توان به كتاب «آموزش ني» مقدماتي و رديف اشاره كرد.
دانلود یک فایل تصویری از نوازندگی نی عبدالنقی افشارنیا
http://www.mediafire.com/?yyjgvdmzhvo