در نظرسنجی پیامکی مربوط به «پخش آثار به صورت سوپرمارکتی» شرکت کنید! 
درخواست محمد معتمدی از مخاطبین موسیقی اصیل ایران

  

محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی با انتشار یادداشتی که نسخه ای از آن در اختیار موسیقی ایرانیان قرار گرفته است از مخاطبین همیشگی موسیقی اصیل ایران درخواست کرد دیدگاه های خود را از طریق نظرسنجی، درباره پخش سوپرمارکتی آثار موسیقی سنتی بیان کنند.

در ادامه یادداشت معتمدی را بدون تغییر در محتوا از موسیقی ایرانیان دنبال کنید.

«مخاطبین همیشگی موسیقی اصیل ایران زمین
تولید و عرضه موسیقی اصیل ایرانی در مسیر بسیار نا همواری قرار گرفته. به گونه ای  که در آمد حاصل از فروش هر آلبوم با هزینه ای که باید برای تولید یک آلبوم موسیقی خوب و تاثیر گذار صرف گردد هیچگونه تناسبی ندارد و در اکثر موارد ضرر مالی از سود آوری یک آلبوم به مراتب بیشتر است.
مراکز و فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی که به خودی خود در مناطق و شهر های مختلف ایران به سختی  یافت می شوند،  در این شرایط نامساعد اقتصادی اکثرا”  رو به تعطیلی و یا تغییر کاربری می باشند.
از طرفی تولید یک اثر خوب و ماندگار نیاز مند صرف هزینه زیادیست  که اگر این هزینه از محل فروش آلبوم موسیقی تامین نگردد نتیجه ای جز زوال و نابودی این عرصه به همراه نخواهد داشت.
هنر مند در این مملکت یک جریان مستقل و بدون حمایت محسوب می گردد و شرایط ما موزیسین ها در این برهه از تاریخ بسیار حساس می باشد. به گونه ای که شرایط کار و معاش یک موزیسین در مملکت ما با هیچ کشوری در این جهان پهناور قابل مقایسه نیست. پس ما باید خود مطابق این شرایط خاص برای بقای موسیقی و هنر خود چاره اندیشی کنیم. هنری که حمایت دولتی ندارد باید خود بتواند محل در آمد برای خود باشد و اگر نباشد محکوم به فناست.
اینجانب محمد معتمدی خواننده ومولف در حوزه موسیقی،  با عنایت به توضیحات فوق راه بقای صنعت تولید و نشر آثار موسیقی اصیل ایرانی را گسترده شدن مراکز فروش آن در تعداد بیشتری از فروشگاه ها همچون فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و سوپر مارکت ها می دانم.
با این کار علاوه بر نفوذ بیشتر موسیقی خوب و اصیل ایرانی در متن جامعه، هر آلبوم  با بهایی کمتر از نصف بهای کنونی آن در دسترس مخاطب قرار خواهد گرفت.
از شما به عنوان مخاطب و اصلی ترین حلقه این زنجیر ارتباطی خواهش می کنم نظر خود را در این خصوص
به شماره 3000003035 (سیصد هزار، سی، سی و پنج) ارسال نمایید.
عدد 1 موافقم
عدد 2 مخالفم
یادتان باشد موسیقی ایران تنها یک حامی دارد آن هم شما هستید.
با مهر- محمد معتمدی»


مقاله‌ای که در ادامه خواهید خواند یکی از مطالب مهم در مورد  “پخش سوپرمارکتی آلبوم‌های موسیقی کشور” است که در نهمین شماره مجله اینترنتی موسیقی ایرانیان منتشر شده، از آنجا که ممکن است برخی از بازدیدکنندگان، مجله را دانلود نکرده باشند و یا این مقاله را با دقت کافی مطالعه نکرده باشند، خواندن این مطلب را به همه‌ی موسیقی‌دوستان و بالاخص مسئولین و تهیه‌کنندگان پیشنهاد می‌کنیم.

در ادامه می‌توانید قسمت اول این مقاله که در باب تاثیرات مثبت پخش سوپرمارکتی بر موسیقی کشور است را بخوانید. تاثیرات منفی این نوع پخش بر اوضاع موسیقی کشور را در قسمت‌های بعدی این مقاله که به زودی در سایت قرار خواهد گرفت می‌توانید مطالعه کنید.

امین موسوی- مقدمه: برخی از شرکت های موسیقی چند صباحی است که به پخش سوپرمارکتی آلبوم ها روی آورده اند، این کار بازخورد مثبت و منفی زیادی از طرف اهالی موسیقی داشته، در این مقاله سعی می کنیم تأثیرات مثبت و منفی این روش جدید توزیع آلبوم ها را بر اوضاع موسیقی کشور بررسی کنیم. ابتدا فواید این روش را بیان می کنیم سپس پیامدهای منفی این نوع توزیع را بررسی می کنیم.

 

1- تأثیرات مثبت پخش سوپرمارکتی

1-1) سهولت در خرید آلبوم های موسیقی و در دسترس قرار گرفتن آنها

یکی از بزرگترین مشکلات موسیقی مجاز کشور نبود رسانه ای برای معرفی آن و همچنین در درسترس نبودن این نوع موسیقی است، تا قبل از پخش سوپرمارکتی هر فرد برای تهیه ی یک آلبوم موسیقی مجبور بود مسافت نسبتاً طولانی را بپیماید و به فروشگاه های عرضه‌ی محصولات موسیقایی مجاز که تعدادشان هم در هر منطقه بسیار کم است مراجعه کند، متأسفانه به دلایل مختلف فروشگاه های مخصوص عرضه ی آلبوم های موسیقی روز به روز تعدادشان کمتر می شود و خود این موضوع به موسیقی ضربه می زند و در طولانی مدت باعث پایین آمدن فروش آلبوم های موسیقی می شود.

برای جلوگیری از این مشکل پخش سوپرمارکتی می تواند بسیار مفید واقع شود، چون این نوع پخش یکی از اصلی ترین علل ضعف موسیقی مجاز یعنی در دسترس نبودن آلبوم های موسیقی رسمی کشور را حل می کند، تعداد سوپرمارکت ها در هر منطقه ای آنقدر فراوان است که هر شخصی به راحتی می تواند در نزدیکترین محل زندگی اش همراه کالاهای خوراکی روزانه اش چند آلبوم موسیقی هم خریداری کند.

1-2) بالا رفتن تیراژ و فروش بیشتر آلبوم های موسیقی

وقتی آلبوم های موسیقی در سطح سوپرمارکت ها پخش می شود، (به این دلیل که تعداد سوپرمارکت ها از فروشگاه های عرضه ی محصولات موسیقایی بسیار بیشتر است) بدیهیست که خود به خود تیراژ آلبوم ها بالا می رود و فروش آلبوم های موسیقی بیشتر می شود.

1-3) رونق گرفتن و گرم شدن فضای سرد موسیقی کشور

تیراژ بالا و فروش بیشتر آلبوم های موسیقی و همچنین قرار گرفتن پوسترهای خوانندگان مختلف بر روی شیشه های سوپرمارکت های مختلف در سطح شهر خود به خود باعث رونق گرفتن و تقویت موسیقی رسمی کشور می شود.

1-4) پخش سوپرمارکتی شبه رسانه ای برای موسیقی

نبود رسانه ای برای معرفی آلبوم های موسیقی یکی از اصلی ترین علل ضعف موسیقی مجاز به شمار می رود، همین وجود آلبوم ها و پوسترها در سوپرمارکت ها می تواند به عنوان یک شبه رسانه عمل کند و موسیقی مجاز را به مردم معرفی کند.

1-5) ارزان شدن آلبوم های موسیقی و کسب سود بیشتر توسط شرکت ها و هنرمندان موسیقی

فروش بیشتر آلبوم های موسیقی خود به خود باعث ارزان شدن آلبوم ها می شود و همین موضوع هم خود به خود باعث فروش بیشتر آلبوم ها می شود و همه ی این مسائل باعث می شود شرکت ها و هنرمندان موسیقی سود بیشتری از موسیقی کسب کنند.

 

پخش سوپرمارکتی/2
ايجاد فرصت مناسب برای اصلاح سليقه‌ی شنيداری مردم از طريق پخش سوپرماركتی آلبوم‌های موسيقی توسط دستگا‌ه‌های فرهنگی

موسیقی ایرانیان- امین موسوی: از آنجا که به هر دلیلی فرهنگسازی درست و اصولی موسیقایی مردم توسط صداوسیما تا به اینجا انجام نشده و غیرقابل انجام است، مطمئنا پخش سوپرمارکتی می‌تواند فرصت مغتنمی را برای اصلاح سلیقه‌ی شنیداری مردم توسط وزارت فرهنگ و انجمن موسیقی ایجاد کند، به شرطی که دستگاه‌های فرهنگی کشور کمی آگاه، دلسوز، فعال، اهل تجربه‌ی راه‌های نو و دارای کمی دغدغه‌ها‌ی فرهنگی باشند، شرطی که متاسفانه به برقرار بودن آن بدبین هستیم.

پنج تاثیر مثبت پخش سوپرمارکتی آلبوم‌ها را بر موسیقی کشور در اینجا مطالعه کردید، در ادامه می‌توانید آخرین و مهم‌ترین فایده‌ی این‌گونه پخش آلبوم‌های موسیقی کشور را بخوانید.

1-6) ایجاد فرصت مناسب برای فرهنگسازی و اصلاح سلیقه ی شنیداری مردم

پخش سوپرمارکتی می تواند باعث وارد شدن موسیقی مجاز به متن زندگی مردم شود، مردم عامه سابق بر این به دلیل نبود رسانه ی موسیقی رسمی بیشتر آلبوم های موسیقی زیر زمینی گوش می کردند، اما پخش سوپرمارکتی به دلیل ایجاد شبه‌رسانه ای برای موسیقی مجاز و در دسترس قرار گرفتن آلبوم های موسیقی باعث شده است موسیقی رسمی بیشتر از قبل وارد متن زندگی مردم شود. همین موضوع یک فرصت استثنایی برای مسئولان فرهنگی کشور است تا بتوانند سلیقه‌ی بسیار سطح پایین شنیداری مردم را اصلاح بخشند، وزارت ارشاد از طریق انجمن موسیقی باید آلبوم های موسیقی با کیفیت دارای دو ویژگی زیر را تولید کنند و در سطح وسیع سوپرمارکت ها پخش کنند:

1- ویژگی اول این است که آلبوم های موسیقی که قرار است مورد حمایت قرار بگیرند و ترویج شوند فارغ از سبکشان، بایستی دارای ارزش های بالای موسیقایی و محتوایی باشند و توسط متفکرین و جامعه شناسان و اساتید موسیقی کشور تأیید شوند، مطمئناً آلبومی که توسط این قشر از جامعه تأیید شود در طولانی مدت باعث پررنگ شدن ارزش ها و هنجارهای انسانی بین مردم خواهد شد، نکته ی دیگر هم اینکه تا آنجا که ممکن است سبک موسیقی اصیل ایرانی تبلیغ و ترویج شود چرا که اولًا این سبک از مظلوم ترین سبک هاست و ثانیاً مردم هر کشور بایستی با موسیقی اصیل و باستانی خود آشنایی و رابطه نسبی داشته باشد. به دلایل بسیار زیاد اکثر جوانان ما کوچکترین آشنایی با موسیقی اصیل یا سنتی مان ندارند به همین خاطر شایسته است که این نوع موسیقی بیشتر مورد حمایت قرار گیرد. البته این به این معنی نیست که به ترویج آلبوم های سالم موسیقی سبک های دیگر نپردازیم. (منظور از آلبوم سالم آلبومیست که مطابق با ارزش های انسانی باشد)

2- ویژگی دوم مهم دیگر این است که آلبوم های موسیقی که توسط بزرگان تأیید می شود (که در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم) برای مردم هم جذاب و شنیدنی باشد، آثار موسیقایی اصیل موج نو (‌که نگاه بدیع و نویی به موسیقی سنتی یا ایرانی دارند) کم نداریم که برای جوانان هم جذاب و شنیدنی باشد، اما متأسفانه هر زمان صدا و سیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد خواسته است فرهنگ‌سازی از نوع موسیقایی‌اش را انجام دهد تنها آلبوم‌های موسیقی سنتی قدیمی دهه‌های پیش را به خورد مردم داده است.

به عنوان مثال رادیو در طول روز گاهاً آثار زیادی از بزرگان موسیقی دهه های پیش را پخش می کند، خب معلوم است جوانی که گوشش هنوز به سازهای سنتی عادت نکرده نمی تواند با چنین آلبوم های سنگین و جدی ارتباط برقرار کند، شایسته است که آلبوم های جوان‌پسند تر موسیقی اصیل توسط مسؤولین فرهنگی کشور تبلیغ شود، به عنوان مثال شهرام ناظری آثار بسیار نو و بدیع و مطابق با مذاق جوانان دارد ولی تنها اثری که هزاران بار از او در صدا و سیما پخش شده است آلبوم آتش در نیستان و گل صد برگ است. عجیب است که حتی یک کارشناس در صدا و سیما نیست که بفهمد این استاد بی نوای ما آثار دیگری به جز آن دو آلبوم هم دارد و دلیلی ندارد مکررا آهنگ های بسیار قدیمی و مغایر با سلیقه ی جوانان پخش شود، البته پخش آثار قدیمی هم جای خود دارد ولی نباید جلوی پخش آثار نو و بدیع را بطور کامل گرفت.

شاید بعضی ها بگویند موسیقی اصیل یا محلی ذاتش کهنه و قدیمی است و با سلایق جوانان سازگاری ندارد، ولی این درست نیست، نگارنده بارها آلبوم های مختلفی از شهرام ناظری، همایون شجریان، علیرضا قربانی یا همین گروه رستاک را به جوانانی که هیچ تجربه شنیداری از موسیقی سنتی نداشته اند پیشنهاد داده است و آنها بعد از شنیدن این آلبوم ها تحولی در سلیقه شان بوجود آمده و رفته رفته به موسیقی اصیل بسیار علاقمند شده اند.

بنابراین جا دارد که وزارت ارشاد نسبت به ارائه، پخش و تبلیغ و ترویج آلبوم هایی در حوزه موسیقی سنتی و اصیل ایرانی اقدام کند که آن آثار برای جوانان جذاب و قابل درک باشد،‌ آلبوم هایی مانند «مولویه» شهرام ناظری، «همه اقوام من» رستاک، «نسیم وصل» همایون شجریان، «دریای بی پایان» سالار عقیلی و… که امتحان خود را پیشتر از این (فارغ از سطح موسیقایی شان) در مورد جذب جوانان به موسیقی اصیل پس داده اند.

تا به حال فواید پخش سوپرمارکتی آلبوم ها را بر موسیقی کشور خواندید، مضرات و تاثیرات منفی این نوع پخش را در قسمت‌های بعدی مقاله که لینک‌هایش در زیر قرار دارد و یا از طریق دانلود نهمین شماره مجله موسیقی ایرانیان می‌توانید مطالعه کنید.

 

پخش سوپرمارکتی/3 
"پخش سوپرماركتي" عامل پلمپ فروشگاه‌هاي عرصه‌ي محصولات موسيقايي

2- مضرات و تأثیرات منفی پخش سوپرمارکتی بر وضعیت موسیقی کشور:

2-1) پایین آمدن ارزش هنر موسیقی

اصولاً هر کالایی با توجه به ماهیت و ارزشش در محل خاصی به فروش می رسد، بدیهی‌ست که کالایی هنری چون آلبوم موسیقی باید در محیط فرهنگی و هنری عرضه شود و اگر قرار باشد این کالا در کنار چیپس و پفک عرضه شود مطمئناً حرمت و احترام موسیقی زیر سؤال می رود که این نوع پخش بی احترامی نسبت به هنر و موسیقی به شمار می‌آید.

این انتقاد توسط بسیاری از اهالی و دوستداران موسیقی به پخش سوپرمارکتی گرفته می شود ولی واقعیت این است که در کشوری که این همه موسیقی تحقیر می شود و هیچگونه حمایتی از آن صورت نمی گیرد و در کشوری که موسیقی رسمی روز به روز در حال افول است این استدلال که کالای موسیقی ارزشش بیشتر از این است که در کنار کالاهای خوراکی مصرفی قرار گیرد زیاد منطقی به نظر نمی رسد. بدیهی ست وقتی جیبمان خالی است نباید پز عالی داشته باشیم، اگر (دقت کنید به واژه ی “اگر”) توزیع سوپرمارکتی بتواند جلوی افول موسیقی را بگیرد نباید جلوی این نوع پخش را گرفت، مطمئناً مرگ موسیقی ناگوارتر است از تحقیر شدن موسیقی!

2-2) ورشکستگی و بسته شدن فروشگاههای موسیقی

موسیقی زیرزمینی در چندین سال قبل به دلیل ظهور اینترنت به معنای حال حاضرش متولد شد و از آن زمان تهیه‌ی آلبوم موسیقی از طریق دانلود جا افتاد، این اتفاق کم کم باعث شد فروشگاه های رسمی موسیقی مشتری هایشان را از دست بدهند، در اصل اینترنت عاملی شد که افراد به جای اینکه به فروشگاههای موسیقی بروند و از آنجا نوار و یا سی دی را بخرند یک راست از اینترنت همان آلبوم را بصورت رایگان دانلود کنند.

رفته رفته یکی پس از دیگری فروشگاههای موسیقی در هر منطقه کمتر و کمتر شد تا به وضعیت اخیر رسیدیم که افراد کمی هم که تهیه ی سی دی ارجینال برایشان اهمیت داشت و عمدتاً از فروشگاه های عرضه آلبوم های موسیقی خرید می کردند، با ظهور پدیده ی پخش سوپرمارکتی تهیه ی آلبوم های موسیقی از سوپرمارکت سر کوچه را به طی کردن مسافت طولانی و خرید از فروشگاه موسیقی ترجیح دادند و همین مسئله خود به خود باعث از رونق افتادن کار فروشگاههای موسیقی شد.

همین موضوع هم برای سی دی های فیلم پیشتر اتفاق افتاده بوده است، آقای اسفندیاری؛ مدیر اجرایی شرکت آوای باربد که خود فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی هم دارد در صحبتی با نگارنده می گوید: «از وقتی که فیلم های سینمایی در سوپرمارکت ها عرضه شد دیگر کسی برای خرید سی دی های فیلم به فروشگاهش مراجعه نکرد و این مسئله خود به فروش آلبوم های موسیقی هم ضربه زد، هر مشتری که می آمد سی دی فیلمی را بخرد در کنارش ممکن بود چند آلبوم موسیقی هم تهیه کند ولی از وقتی که فیلم ها بصورت سوپرمارکتی پخش می شود مشتری آثار سینمایی هم کم شده و به تبع آن فروش آلبوم های موسیقی هم در فروشگاه ایشان کمتر شده است.»

در هر صورت پخش سوپرمارکتی خطر بسیار جدی برای فروشگاههای موسیقی است، شاید برخی گویند که تنها کالاهای موسیقایی مصرفی (به خصوص آلبوم های پاپ) در فروشگاه ها عرضه می شود و افراد خواهان آلبوم های موسیقی جدی هنوز مشتری فروشگاههای موسیقی باقی خواهند ماند، ولی نکته ی اصلی در این است که قبل از این اگر کسی به فروشگاه موسیقی مراجعه می کرد و آلبوم پاپ مصرفی از آن خریداری می کرد در کنارش ممکن بود چند آلبوم موسیقی جدی هم خریداری کند ولی با از بین رفتن این مشتری‌ها مطمئناً ادامه ی حیات فروشگاه های رسمی موسیقی با خطر جدی روبرو است به خصوص که فروش اصلی و درآمد اصلی این فروشگاه ها همان آلبوم های پاپ و مصرفی بوده است.

حال سؤالی که در این بین مطرح می شود این است که خب چه ایرادی دارد اصلاً فروشگاههای موسیقی همه از بین بروند و به جایش آلبومهای موسیقی در سوپرمارکت ها عرضه شود؟ همان طور که در قسمت «تأثیرات مثبت پخش سوپرمارکتی» بیان کردیم این نوع توزیع فواید قابل توجهی برای موسیقی دارد حال اگر پخش سوپرمارکتی در کل به نفع موسیقی باشد و موسیقی مجاز کشور را در مقابل موسیقی زیرزمینی از مرگ نجات دهد چرا باید جلوی توزیع سوپرمارکتی را بگیریم؟

اگر زنده ماندن موسیقی مجاز تنها با شهید شدن فروشگاههای موسیقی امکان پذیر است چرا یک شهید ندهیم تا موسیقی مان را از مرگ نجات دهیم؟

برای یافتن پاسخ این سؤال پیشنهاد می کنیم قسمت چهارم این مقاله را مطالعه کنید…

 

پخش سوپرمارکتی/3 
"پخش سوپرماركتي" عامل پلمپ فروشگاه‌هاي عرصه‌ي محصولات موسيقايي

2- مضرات و تأثیرات منفی پخش سوپرمارکتی بر وضعیت موسیقی کشور:

2-1) پایین آمدن ارزش هنر موسیقی

اصولاً هر کالایی با توجه به ماهیت و ارزشش در محل خاصی به فروش می رسد، بدیهی‌ست که کالایی هنری چون آلبوم موسیقی باید در محیط فرهنگی و هنری عرضه شود و اگر قرار باشد این کالا در کنار چیپس و پفک عرضه شود مطمئناً حرمت و احترام موسیقی زیر سؤال می رود که این نوع پخش بی احترامی نسبت به هنر و موسیقی به شمار می‌آید.

این انتقاد توسط بسیاری از اهالی و دوستداران موسیقی به پخش سوپرمارکتی گرفته می شود ولی واقعیت این است که در کشوری که این همه موسیقی تحقیر می شود و هیچگونه حمایتی از آن صورت نمی گیرد و در کشوری که موسیقی رسمی روز به روز در حال افول است این استدلال که کالای موسیقی ارزشش بیشتر از این است که در کنار کالاهای خوراکی مصرفی قرار گیرد زیاد منطقی به نظر نمی رسد. بدیهی ست وقتی جیبمان خالی است نباید پز عالی داشته باشیم، اگر (دقت کنید به واژه ی “اگر”) توزیع سوپرمارکتی بتواند جلوی افول موسیقی را بگیرد نباید جلوی این نوع پخش را گرفت، مطمئناً مرگ موسیقی ناگوارتر است از تحقیر شدن موسیقی!

2-2) ورشکستگی و بسته شدن فروشگاههای موسیقی

موسیقی زیرزمینی در چندین سال قبل به دلیل ظهور اینترنت به معنای حال حاضرش متولد شد و از آن زمان تهیه‌ی آلبوم موسیقی از طریق دانلود جا افتاد، این اتفاق کم کم باعث شد فروشگاه های رسمی موسیقی مشتری هایشان را از دست بدهند، در اصل اینترنت عاملی شد که افراد به جای اینکه به فروشگاههای موسیقی بروند و از آنجا نوار و یا سی دی را بخرند یک راست از اینترنت همان آلبوم را بصورت رایگان دانلود کنند.

رفته رفته یکی پس از دیگری فروشگاههای موسیقی در هر منطقه کمتر و کمتر شد تا به وضعیت اخیر رسیدیم که افراد کمی هم که تهیه ی سی دی ارجینال برایشان اهمیت داشت و عمدتاً از فروشگاه های عرضه آلبوم های موسیقی خرید می کردند، با ظهور پدیده ی پخش سوپرمارکتی تهیه ی آلبوم های موسیقی از سوپرمارکت سر کوچه را به طی کردن مسافت طولانی و خرید از فروشگاه موسیقی ترجیح دادند و همین مسئله خود به خود باعث از رونق افتادن کار فروشگاههای موسیقی شد.

همین موضوع هم برای سی دی های فیلم پیشتر اتفاق افتاده بوده است، آقای اسفندیاری؛ مدیر اجرایی شرکت آوای باربد که خود فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی هم دارد در صحبتی با نگارنده می گوید: «از وقتی که فیلم های سینمایی در سوپرمارکت ها عرضه شد دیگر کسی برای خرید سی دی های فیلم به فروشگاهش مراجعه نکرد و این مسئله خود به فروش آلبوم های موسیقی هم ضربه زد، هر مشتری که می آمد سی دی فیلمی را بخرد در کنارش ممکن بود چند آلبوم موسیقی هم تهیه کند ولی از وقتی که فیلم ها بصورت سوپرمارکتی پخش می شود مشتری آثار سینمایی هم کم شده و به تبع آن فروش آلبوم های موسیقی هم در فروشگاه ایشان کمتر شده است.»

در هر صورت پخش سوپرمارکتی خطر بسیار جدی برای فروشگاههای موسیقی است، شاید برخی گویند که تنها کالاهای موسیقایی مصرفی (به خصوص آلبوم های پاپ) در فروشگاه ها عرضه می شود و افراد خواهان آلبوم های موسیقی جدی هنوز مشتری فروشگاههای موسیقی باقی خواهند ماند، ولی نکته ی اصلی در این است که قبل از این اگر کسی به فروشگاه موسیقی مراجعه می کرد و آلبوم پاپ مصرفی از آن خریداری می کرد در کنارش ممکن بود چند آلبوم موسیقی جدی هم خریداری کند ولی با از بین رفتن این مشتری‌ها مطمئناً ادامه ی حیات فروشگاه های رسمی موسیقی با خطر جدی روبرو است به خصوص که فروش اصلی و درآمد اصلی این فروشگاه ها همان آلبوم های پاپ و مصرفی بوده است.

حال سؤالی که در این بین مطرح می شود این است که خب چه ایرادی دارد اصلاً فروشگاههای موسیقی همه از بین بروند و به جایش آلبومهای موسیقی در سوپرمارکت ها عرضه شود؟ همان طور که در قسمت «تأثیرات مثبت پخش سوپرمارکتی» بیان کردیم این نوع توزیع فواید قابل توجهی برای موسیقی دارد حال اگر پخش سوپرمارکتی در کل به نفع موسیقی باشد و موسیقی مجاز کشور را در مقابل موسیقی زیرزمینی از مرگ نجات دهد چرا باید جلوی توزیع سوپرمارکتی را بگیریم؟

اگر زنده ماندن موسیقی مجاز تنها با شهید شدن فروشگاههای موسیقی امکان پذیر است چرا یک شهید ندهیم تا موسیقی مان را از مرگ نجات دهیم؟

 

منبع : موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir